Plakáty nás i v dnešní době lákají na různé kulturní události nebo třeba slevy v obchodech. V minulosti, před příchodem internetu, ale sehrály klíčovou roli také v propagaci automobilismu. Sběratelem automobilových plakátů je Martin Kupec, který o nich zároveň píše knihy a pořádá výstavy. Před příchodem internetu byly plakáty spolu s prospekty jediným prostředkem, který lidem umožňoval prohlédnout si domácí i zahraniční modely aut. Pořídit si vozidlo z dovozu v Tuzexu, to si ale tehdy mohl dovolit málokdo. „V Tuzexu si auto mohli koupit lidé vydělávající v zahraničí, jejichž výdělky se převáděly z deviz na bony. Šlo o vozy v běžné nabídce, ze Západu i z Východu, takže tam byly škodovky, wartburgy, sovětské lady, ale třeba také trabanty. Pak ještě existovalo speciální oddělení na takzvaně individuální objednávku, přes které bylo možné pořídit třeba mercedes nebo BMW, včetně individuální konfigurace výbavy. To hodně využívaly známé osobnosti,“ popisuje publicista a sběratel Martin Kupec. Otázce, které vozy si v dobách komunistického režimu kupovaly tehdejší celebrity, se podrobně věnuje ve své nové knize Mototechna 2 s podtitulem Tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a prospektech, 1949 – 1990. Třeba jen v případě Karla Gotta by to podle něj vydalo na samostatnou publikaci. „Auta měl krásná, velkou plejádu. Věnuje se tomu i v jedné ze svých autobiografických knih. Začínal s Fiatem 600 D, měl taky Saab 96, dále celou řadu vozidel německé provenience, později zejména mercedesy. Tehdejší slavné ženy si obecně hodně oblíbily malé fiaty. Mezi jejich majitelky patřily třeba Eva Pilarová, Naďa Urbánková nebo Petra Janů,“ uvádí. Celý rozhovor se sběratelem automobilových plakátů Martinem Kupcem si poslechněte v přehrávači výše.